Jämtlandstrafiken slipper böta
Konkurrensverket återkallar ansökan i Förvaltningsrätten om upphandlingsskadeavgift på 1,5 miljoner kronor för Länstrafiken Jämtland. Ett annat fall som friades avgjorde.
– Det känns bra att vi äntligen får ett avslut i detta efter att ha väntat i 1,5 år på en dom. Detta är också ett kvitto på att vi inte gjort fel när vi valde Fara som leverantör, säger Stefan Fredriksson , vd Länstrafiken Jämtland.
När Länstrafiken fick besked från sin leverantör, Fara, att de skulle upphöra med support, underhåll och utveckling av deras befintliga biljettsystem valde Länstrafiken att uppgradera till samma system av nyare modell. Länstrafikens styrelse tog i juni 2010 beslut om att ge dåvarande verkställande direktör direktiv om att slutföra förhandlingarna med den norska leverantören Fara ticketing. Fara var den befintliga leverantör som Länstrafiken redan hade ett avtal med gällande biljettmaskinerna.
– Vi i styrelsen gjorde bedömningen att det handlade om en uppgradering av redan befintligt avtal så därför gjordes ingen upphandling. Konkurrensverket motsatte sig den bedömningen och menade att det handlade om ett nyköp och lämnade in en ansökan om upphandlingsskadeavgift. Att ansökan nu är återtagen visar på komplexiteten i hur man skall tolka lagen om offentlig upphandling, säger Thomas Hägg , ordförande Länstrafiken Jämtland.