23948sdkhjf

Plug-in hybriden på UITP

Volvo passar på att visa upp sin nya plug-in hybrid och ny listig mjukvara vid UITP-kongressen i Genève 27 maj. Tillverkaren hoppas mycket på den nya tekniken.
När kollektivtrafikvärlden samlas vid 2013 UITP-kongressen i Genève får alla se den nya skapelsen som Volvo tagit fram för stadstrafik: Den plug-in-hybridbuss som premiärvisades tidigare i våras och som nu ska ut på världsmarknaden. Plug-in-hybriden reducerar bränsleförbrukningen med 75 procent, enligt tillverkaren. Samtidigt presenteras den nya mjukvarulösningen som intergrerar vitala delar av den fysiska trafikmiljön rakt in i bussens styrsystem.

– Mjukvaran möjliggör skapandet av virtuella staket som gör det möjligt att automatiskt anpassa bussen till vissa särskilda villkor längs vägen. Till exempel när den rullar in i en Nollemmisions-zon så kommer bussen växla över till ren eldrift av sig själv, säger Håkan Karlsson , ordförande för Volvo Bussar.

Lösningen kommer med tiden att omfatta allt fler funktioner som automatisk hastighetsbegränsning vid passage av känsliga områden såsom skolor - och när bussen kör in i en tyst zon ställs drivlinan in för att leverera maximal effektivitet utan att överskrida ett gränsvärde på 65 dB.

– Denna lösning är ett utmärkt exempel på hur vi stärker vårt ledarskap inom området grön effektivitet . Vårt mål är att utveckla teknik och tjänster som inte bara leder till lägre miljöpåverkan utan som också betalar för sig själv genom lägre bränslekostnader, säger Håkan Karlsson.

Den här telematiklösningen kommer att vara en programvara som förutom Volvos Plug-in-hybridbuss, ska finnas i serieproduktion under andra halvan av 2015, enligt Volvo.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063