23948sdkhjf

Bussprioritet testas i Växjö

27 maj startades de nya trafiksignalerna för bussprioritering längs Teleborgsvägen i Växjö. Systemet gör att bussarna får köra först under rusningstid.
Genom att bussarna får företräde ska det bli snabbare att åka buss i rusningstid. Åtgärderna är första steget i en större satsning på kollektivtrafiken som Växjö kommun och Länstrafiken genomför 2013.

Ombyggnaden är ett test och innehåller både busskörfält och signalreglering i korsningar i den kronobergska huvudstaden. Mellan Furutåvägen och Storgatan har det högra körfältet i båda riktningarna gjorts om till busskörfält, här nedan en genomgång av var systemet ska testas:
Vid Skogsudderondellen kör biltrafiken i det inre körfältet. Trafiksignaler har installerats som ger biltrafiken rött när det kommer en buss. Dessutom har ett nytt delvis signalreglerat övergångsställe byggts direkt söder om rondellen. Signalerna tänds bara då en buss behöver prioriteras eller gående ska passera övergångsstället. I övrigt gäller väjningsplikt som vanligt vid rondell och övergångsställe. För trafikanter till/från Sjöbågen och Skogsuddevägen finns släpp i busskörfältet så att bilar kan passera., se vägmarkering.Vid Norrtullsrondellen har hållplatsfickan byggts om och trafiksignaler installerats. När en buss ska lämna fickan får bilarna i norrgående riktning rött en kort stund. Signalerna tänds bara när en buss behöver prioriteras. Vid övriga rondeller upphör bussfilen innan rondellen och trafiken vävs ihop till ett körfällt.Vid korsningarna med Tingsrydsvägen och Alegatan har de befintliga trafiksignalerna kompletterats med en bussdetektering som känner av när bussen kommer och ger den grönt i trafiksignalerna. Det finns också släpp i busskörfältet så att bilar kan passera, se vägmarkering.– I rusningstid fastnar bussarna och blir försenade. Eftersom det i rusningstid sitter många människor i varje buss är det många som drabbas. Vi hoppas att åtgärderna ska korta restiden i rusningstid. Länstrafiken ska tillsammans med kommunen följa upp effekterna, säger Sven Sunesson , ordförande i Regionförbundet södra Smålands trafiknämnd.

Åtgärderna syftar till att locka fler att åka buss och är en del i Växjös arbete för grönare trafik.

– Under 2013 kommer vi också gemensamt att genomföra fler åtgärder som förbättrar kollektivtrafiken, bland annat. nya biogasbussar och ökad turtäthet, äger Anna Tenje , ordförande i tekniska nämnden (M).
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11