23948sdkhjf

Börjesson till Kollektivtrafikdagen

VTI-professorn Maria Börjesson har länge varit kritisk till branschens fördubblingsmål – på Kollektivtrafikdagen 15 maj förklarar hon varför och är beredd att debattera med dem som inte håller med.

Maria Börjesson, professor i nationalekonomi vid VTI med inriktning på transportfrågor har forskat mycket kring kollektivtrafik, vad den ska kosta och hur mycket samhället har råd att ha. På Kollektivtrafikdagen lyfter hon åter den kritik hon riktat mot Fördubblingsmålet, något som nära nog ses som heligt inom branschen och säkert väntar en diskussion efter hennes inlägg på Kollektivtrafikdagen 15 maj.

Fördubblingsmålet är kontraproduktivt heter din programpunkt, vad menar du egenligen?

– Vi har under lång tid i Sverige haft en ganska kraftig kostnadsökning för kollektivtrafiken samt en kraftig ökning av subventionerna eftersom kostnadsökningen inte täckts av intäkterna. Detta trots att biljettpriserna också gått upp. Så frågan är naturligtvis vad det är som händer här. Klart är att detta inte är hållbart att det går åt allt mer offentliga resurser till detta kollektivresande som inte ökar i samma utsträckning, säger Maria Börjesson. Hon fortsätter:

Fördubblingsmålets har varit kontraproduktivt när det gäller dess egentliga syfte, nämligen att minska biltrafiken. Det har inte lyckats. Vi måste allts hitta andra vägar för att öka kollektivtrafikens marknadsandelar på bilresornas bekostnad.

Vad är det som driver den här sedan länge omtalade kostnadsökningen?

Svaret är att det vet vi faktiskt inte, och det vet faktiskt inte RKM eller kollektivtrafikens huvudmän heller. Jag har försökt få tag på data från de här myndigheterna, men det har varit mycket svårt, säger Maria Börjesson.

Mer information om hela Kollekitvtrafikdagen och möjlighet att anmäla deltagande, klicka HÄR!

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.144