Djurgårdsfärjans nya sms-biljett
1 februari blir det förändringar för köp av sms-biljett till Djurgårdsfärjan i Stockholm. Bland annat måste resenären skapa en kundprofil för att kunna köpa sin sms-biljett.
Att det i fortsättningen krävs en kundprofil är en följd av regler i betaltjänstlagen, som trädde i kraft 2010. I samband med registreringen av kundprofilen kommer det finnas möjlighet att välja om man vill betala resan antingen med bank- eller kreditkort, eller genom faktura. Samtidigt som det nya systemet för köp av sms-biljett till Djurgårdsfärjan införs också en tidsgräns för biljettens giltighet. Biljetten börjar gälla direkt när den beställs och är sedan giltig i en dryg timme framåt.
Waxholmsbolaget använder SL:s system för sms-biljetter till Djurgårdsfärjan, och därför införs samma ändringar för Djurgårdsfärjans sms-biljetter som för SL:s sms-biljetter för landtrafiken. Djurgårdsfärjans biljett har dock precis som tidigare en egen sms-kod och SL:s sms-biljetter gäller inte för resa.
FAKTA/Nya tjänsten i korthet
Nytt nummer för sms-biljett till Djurgårdsfärjan från och med 1 februari: 076-720 10 10Registrering av kundprofil på waxholmsbolaget.se med start 24 januariKundprofilen kan ha flera användare kopplade till samma kontoBetalning kan ske via bank- eller kreditkort eller med fakturaTidsgräns för biljettens giltighet införs