Bilen dominerar i sydöst
Våren 2012 genomfördes en stor resvaneundersökningen i Småland, Blekinge och Öland. Resultatet visar att bilen dominerar stort men resandet med cykel ökar.
62 procent av kommuninnevånarnas resor görs med bil75 procent av alla resta kilometrar reser de med bil.48 procent av alla resor under 5 km görs med bil.
Det finns en stor vilja att minska sitt bilresande. Cirka en tredjedel av Växjö kommuns invånare mellan 12 och 84 år anger att de reser mycket med bil men vill minska sitt eget bilresande. Ytterligare en tredjedel reser redan lite med bil. Viljan att minska sitt bilresande är störst inne i staden och där det finns bra kollektivtrafik.
Undersökningen ger också en bättre bild av var resorna går och varför de görs. Om man ser på alla resorna i staden utgörs cirka 60 procent av resor helt inom staden och 20% av resor till orter med kollektivtrafik.
– Vi tolkar detta som att det finns en potential för att minska bilresandet. Viljan till förändring verkar vara stor och många resor går där cykel eller kollektivtrafik är bra alternativ, säger Anna Tenje (M), ordförande i tekniska nämnden i Växjö kommun.
Undersökningen handlar inte bara om arbetsresor utan om alla ärenden man gör. Inköp och fritid står för ca hälften av alla resor.
– Därför är det betydelsefullt att det är enkelt att gå, cykla och åka kollektivt även till dessa aktiviteter . Vi ser också att en stor del av kilometrarna som körs med bil utgörs av långa arbets-, fritids- och tjänsteresor. Det är en stor utmaning ur klimatsynpunkt, säger Ellen Rube, trafikplanerare.
Den största förändringen sedan den förra undersökningen genomfördes för tio år sedan är att cyklandet har ökat från 16 till 19 procent av alla resor. Det är främst på helgerna som cyklandet har ökat. Delmålet i transportstrategin om att öka cyklandet till 20% till 2010 har dock inte nåtts.
– Detta är ett glädjande steg i rätt riktning. Vi fortsätter arbetet för att öka cyklandet. Vi har också precis startat arbetet med att revidera transportstrategin och ta fram en cykelstrategi. Tanken är att det ska göra att vi prickar rätt med våra satsningar, säger Anna Tenje.