Vi Resenärer: SJ svek kunderna
Tågstoppet i Borlänge fick SJ att kalla in ersättningsbussar från Siljansbygden. Men bussarna kom för sent till anslutande tågtrafik, något som SJ struntade i enligt Vi Resenärer.
SJ satte in ersättningsbussar mellan Mora och Borlänge. Bussarna kunde inte hålla tågens tidtabell. Detta kände SJ givetvis till men de lät södergående tåg från Borlänge mot Arlanda och Stockholm avgå från Borlänge enligt tidtabell. Resenärer från Siljansbygden hann sålunda inte med bokat SJ-tåg. De fick vänta upp till två timmar i Borlänge på nästa tåg mot Stockholm. Detta framgick inte av den information som SJ gav på sin hemsida, enligt intresseföreningen Vi Resenärer.
En intressant följd av SJ:s hantering av denna händelse är att den inte gav upphov till någon försening i punktlighetsstatistiken, trots att resenärerna blev starkt försenade. Tågen gick ju i tid! Det arrangeras konferens på konferens inom kollektivtrafikbranschen och den ena projektgruppen efter den andra skapas. Men vad hjälper det? Branschens problem kan inte lösas vid skrivbordet eller i konferenssalen.
Problemen löses i kontakten med resenären ute i verkligheten och med sunt förnuft. SJ borde givetvis ha erbjudit fortsatt bussresa från Borlänge ned mot Sala, Uppsala, Arlanda och Stockholm. Ett annat alternativ hade varit att SJ bjudit på förtäring i Borlänge i avvaktan på nästa tågförbindelse.
Tågtrafikens problem är inte brist på spår utan brist på service och handlingskraft för att få nöjda kunder.
Text: Jan-Åke Bosell