23948sdkhjf

Attention sågar Transportstyrelsen

En lokförare hos SJ blev av med jobbet när Transportstyrelsen fick reda på att han fått diagnosen Aspbergers syndrom. Riksförbundet Attention sågar Transportstyrelsens agerande.
I en debattartikel som kommer att publiceras i TRAFIKFORUM nr 1 den 18 februari bemöter Riksförbundet Attention Transportstyrelsens agerande i fallet med lokföraren Torolf Jansson. Här återges en förkortad version av debattartikeln.

Transportstyrelsen har de senaste månaderna hamnat i blåsväder. Anledningen är att man driver en rättslig process mot lokföraren Torolf Jansson som blivit nekad dispens för säkerhetstillstånd på grund av Aspergers diagnos. Trots att Torolf Jansson fått rätt i både Förvaltningsrätt och Kammarrätt driver Transportstyrelsen frågan vidare.

Transportstyrelsen driver egentligen två linjer; en rättslig i domstolen om att personer med Aspergers syndrom har en diagnos som inte medger något trafiksäkerhetsuppdrag, en publik i media om att alla individer får en individuell bedömning. De två linjerna är inte kompatibla, anser Riksförbundet Attention.

Riksförbundet Attentions utgångspunkt är att alla, med eller utan funktionsnedsättningar, som framför ett fordon ska vara lämpliga som förare. Vi eller våra medlemmar har inte något intresse av att riskera trafiksäkerheten på våra vägar eller järnvägar. Vi i Attention reagerar på att våra medlemmar riskerar att uteslutas som förare utifrån en generell bedömning att alla med en viss diagnos är olämpliga. Attention anser att det är djupt oroande att en person hindras i sin yrkesutövning därför att denne har en särskild diagnos. Det finns en uppenbar risk för att personer med funktionsnedsättningar undandrar sig diagnosutredningar eftersom dessa riskerar leda till att man, trots godkända arbetsprov, riskerar att betraktas som en diagnos, snarare än som en individ.

Transportstyrelsens har i två instanser hävdat att en person med Aspergers diagnos bör fråntas möjligheten att jobba med säkerhetsarbete. I media skriver myndigheten att individuella bedömningar alltid görs, men vi ser tvärtom att myndigheten gör precis tvärtom och därmed diskriminerar en hel grupp människor. För några år sedan var frågan om körkort för personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar uppe för diskussion. Vi framhöll då vikten av att alla har rätt till en verkligt individuell bedömning. Vi hoppas att Transportstyrelsen drar rätt slutsatser av förlusterna i förvaltningsdomstolarna och inför individuella bedömningar även för säkerhetstillstånd.

Anki Sandberg
Förbundsordförande i Riksförbundet Attention

Fotnot. Riksförbundet Attention är en intresseorganisation för personer med neuropsykiatriska funktionshinder (NPF) och deras familjer. Förbundet företräder personer med egna funktions­nedsättningar, anhöriga och personal som möter våra grupper inom till exempel skola, vård, socialtjänst, arbetsförmedling och försäkringskassa. Bland Attentions medlemmar finns personer med ADHD, Aspergers syndrom, Tourettes syndrom och Tvångssyndrom (OCD), Språkstörning samt personer med nedsatt förmåga att läsa, skriva och räkna.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.083