TUR storsatsar på seminarier
Årets TUR-mässa i Götebort, den 30:e sedan starten 1984, kommer att bjuda på tre gånger fler seminarier än förra året – hoppet är att vända den vikande besökstrenden under senare år.
Aldrig tidigare har TUR lagt ner så mycket krut på kompetenshöjande seminarier.
– Vi vill att våra fackbesökare verkligen ska uppleva att de lärt sig något nytt, med direkt koppling till deras affärsverksamhet, säger Lisa Callert.
Därför innehåller TUR 2013 ett 20-tal egenproducerade seminarier och debatter, tre gånger fler än i fjol. Det handlar inte bara om fler punkter. Seminarierna följer också olika spår. Ambitionen är att täcka in alla branschintressen som exempelvis hotell, möten, affärsresande, privatresande och destinationsiutveckling. Eftersom målsättningen är att ta upp högaktuella ämnen och de hetaste talarna är allting inte klart änne – arbetet med finslipningen pågår fortlöpande fram till dess att mässan öppnar 20 mars.
En höjdpunkt är dock spikad sedan länge, framtidsseminariet FuTURe, som äger rum 20 mars under branschens “Networking Day”. Där möts fyra frispråkiga profiler i en debatt om vart branschen är på väg: Eva Moen Adolfsson , vd för Resia, Ralph Axelson , vd för nätbaserade eTRAVELi, Torborg Chetkovich , koncernchef för Swedavia och Anders Nissen , CEO för hotellfastighetsbolaget Pandox, som äger 120 hotell i tio länder.
TUR 2013 äger rum 21-24 mars på Svenska Mässan i Göteborg. Årets upplaga är som nämnts den 30:e sedan starten 1984. Under de senaste åren har dock antalet besökare backat med cirka 15 procent årligen – nu försöker mässledningen stoppa fallen och ta tillbaka sin position som Nordens största resemässa igen.