S: Spårvägsavtalet en katastrof
Ett forcerat avtal om Spårväg City riskerar SL:s ekonomi – den salvan levererar Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting med adress till Moderaterna.
– Pengar till investeringar är inte outtömliga. I ett läge där SL:s ekonomi är mycket ansträngd måste politiken prioritera de utbyggnader som ger bäst nytta i närtid och ger fler betalande resenärer till SL. Jag tycker det är mycket märkligt att angelägna och förberedda kollektivtrafiksatsningar som tunnelbana till Hagastaden/Nya Karolinska sjukhuset och tvärbana Kista få stå tillbaka medan Spårväg city forceras fram under vilka premisser som helst, säger socialdemokraternas oppositionslandstingsråd Erika Ullberg .
Sedan tidigare har det varit känt att delar av den första utbyggnaden av Spårväg city måste rivas upp igen på grund av tätskiktsrenoveringar av Sergels torg. Men nuvarande underlag visar att det är värre än så. Hela första etappen kommer periodvis vara avstängd i flera år.
– För resenärerna som tidigare kunde byta till buss vid centralen och T-Centralen för att åka ut på Djurgården blir det nu en lång promenad ned till Norrmalmstorg, säger Erika Ullberg.
– Vi riskerar att se en återupprepning av när första etappen av Spårväg city byggdes –då sprängdes budgeten med nästan 70 procent. Samma oklara villkor gäller nu. Landstingsmoderaterna tar en mycket stor risk med skattebetalarnas pengar om de driver igenom Spårväg city när basala fakta om tidsplan, sträckningar och flera avgörande ekonomiska uppgifter saknas, säger Erika Ullberg.