Fler män i kollektivtrafiken
Ett trendbrott kan vara på väg inom kollektivtrafiken – Svensk Kollektivtrafiks Kollektivtrafikbarometern visar att två procent fler män klev ombord på kollektivtrafiken 2012 än året innan.
– Det är positivt att män väljer kollektivtrafiken mer än tidigare. Undersökningen visar också att marknadsandelen ökat på riksnivå de senaste tre åren från 24 procent till 26 procent vilket ligger i linje med branschens målsättning att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel, säger Charlotte Wäreborn Schultz , vd för Svensk Kollektivtrafik.
Kollektivtrafikbarometern analyserar en rad frågor kring kvalitet och service. De regelbundna resenärerna ger högt betyg till bland annat information om avgångstider där 82 procent är nöjda, 73 procent tycker det är tryggt och 72 procent upplever att det är enkelt att åka med kollektivtrafiken. Sämst betyg får störningsinformation där enbart 27 procent är nöjda och dessutom uppfattas kollektivtrafiken inte som lyhörd för synpunkter.
I de flesta frågorna tycker kvinnor och män lika. När det gäller upplevd trygghet är det skillnad, 76 procent av männen känner sig trygga jämfört med 71 procent av kvinnorna. På frågan om man anser att restiden kan användas till vad man vill, instämmer 60 procent av kvinnorna jämfört med 56 procent av männen.
– Det är också glädjande att en så stor andel är nöjda med senaste resan. Oavsett om det är ett storstadslän eller glesbygdslän har nöjdheten ökat med två procentenheter sedan förra året, säger Charlotte Wäreborn Schultz.
– Fortfarande reser något fler kvinnor än män som reser med kollektivtrafiken, men 2012 reste något färre kvinnor än tidigare, dock var minskningen mycket lägre än de två procent som männen ökade, vilket innebär en total ökning av kollektivtrafiken, säger Anna Engström Järleborg , analytiker på Svensk Kollektivtrafik.
När det gäller kollektivtrafikens marknadsandel av personresorna till arbete och skola så har den ökat något under 2012 jämfört med 2011 – från 25,3 till 25,9 procent. Det är stora skillnader mellan de svenska länen, Stockholm ligger i särklass högst med en andel på drygt 50 procent. Sämst är det i bilälskande Dalarna, där reser bara lite över åtta procent kollektivt.
– Storstadslänen är de som har störst marknadsandel och det är också i dessa län som kollektivtrafiken upplevs vara mest relevant, säger Anna Engström Järleborg.
I elva av de 19 län som ingår i Kollektivtrafikbarometern ökade marknadsandelen under 2012 jämfört med 2011. I två av länen var andelen lika stor 2012 som 2011 medan andelen minskade i sex län. Största raset visar Örebro som minskat sin marknadsandel från 15,3 procent 2011 till 12,2 procent förra året. Jämfört med läget 2010 framgår att Örebro är tillbaka på den marknadsandel länet hade då, tydligen en tillfällig topp under 2011. Dalarna är det län som har lägst andel kollektivtrafik och där har andelen dessutom minskat ända sedan 2010 då den här typen av mätning inleddes.
FAKTA/Kollektivtrafikens marknadsandel länsvis i procent* 2012 (2011) 2010
Stockholm 50,5 (48,0) 47,1
Västra Götaland 26,5 (25,1) 23,7
Skåne 24,4 (25,9) 21,5
Uppsala 24,2 (22,9) 22,2
Gävleborg 14,6 (13,2) 13,3
Jönköping 14,4 (13,2) 12,8
Västmanland 14,2 (15,1) 9,2
Södermanland 13,9 (15,3) 11,1
Blekinge 13,3 (12,7) 11,5
Västerbotten 13,3 (11,1) 11,9
Halland 12,7 (13,8) 11,5
Värmland 12,3 (12,3) 12,3
Örebro 12,2 (15,3) 11,2
Kronoberg 11,4 (10,8) 9,8
Kalmar 10,5 (10,5) 8,4
Norrbotten 10,5 (9,9) 9,5
Västernorrland 9,9 (9,2) 8,6
Gotland 9,6 (7,5) 6,2
Dalarna 8,2 (9,3) 9,8
Riksgenomsnitt 25,9 (25,3) 23,8
*) Kollektivtrafik är här definierad som personresa med kollektivtrafik och taxi i förhållande till personresa med bil, motorcykel eller moped. Cykel- och gångtrafik är exkluderad och ingår alltså inte i sammanställningen.
Undersökningen har genomförts av Ipsos på uppdrag av branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik och baseras på totalt 51 183 intervjuer med både allmänhet och resenärer under 2012. Månadsvis har ett statistiskt urval av svenska folket mellan 15-75 år intervjuats per telefon och besvarat frågor kring resvanor, kvalitet och service.
Fotnot .ÖstgötaTrafiken och Länstrafiken Jämtland deltar inte i Kollektivtrafikbarometern utan genomför egna trafikantundersäkningar.