Veolia vann tågupphandling
Veolia Transport Sverige AB vann den stora tågupphandlingen i Kronobergs, Kalmar, Blekinge och Skåne län. Trafikstarten är planerad till 14 december 2013.
– Vi är givetvis otroligt stolta och glada över att ha vunnit förtroendet för att bedriva tågtrafiken till och från Emmaboda samt mellan Växjö och Hässleholm. Det är för oss på Veolia Transport en naturlig utökning av den tågtrafik vi redan idag bedriver i södra Sverige. För kunderna kommer det att betyda fler och bättre resmöjligheter, säger Mikael Danielsson , affärsområdeschef Tåg för Veolia Transport.
Veolia Transport bedriver idag Öresundstågstrafiken på den svenska sidan som på vissa sträckor kommer att komplettera det nyvunna uppdraget då det handlar om parallell trafik. Målsättningen är att erbjuda resenärerna en attraktiv tidtabell med hög kvalitet genom god tillförlitlighet och tillgänglighet, vilket regleras genom kvalitetsincitament.
– Vi fokuserar på kvalitet av service både vad gäller fordon och medarbetare. Vi vill arbeta aktivt med kollektivtrafikmyndigheterna för att förbättra trafiken och locka nya kunder till att resa kollektivt. Om vi skall lyckas med att öka kollektivtrafikens marknadsandelar måste vi alla arbeta tillsammans, säger Mikael Danielsson.
Trafiken beräknas uppnå 1 500 000 fordonskilometer per år när den är fullt utbyggd år 2015. Kontraktssumman är 57,8 miljoner kronor (exklusive fordonsunderhåll) när trafiken är helt utbyggd mellan Kalmar och Emmaboda. Under 2014 kommer trafiken igång med 8-10 turer i vardera riktningen.
Kostnaden fördelar sig mellan beställarna enligt följande: Blekingetrafiken 15,2 miljoner kronor, Kalmarlänstrafik 5,4 miljoner kronor för Emmaboda-Karlskrona och 12 miljoner kronor för Emmaboda-Kalmar, Länstrafiken Kronoberg 15,1 miljoner kronor samt Skånetrafiken 10,1 miljoner kronor.
Prisbilden för tågtrafiken motsvarar den för Öresundstågen. Den samlade kostnaden är ännu inte klar eftersom den påverkas av underhållskostnad, som är under upphandling, ombyggnadskostnad och hyra för tågen som ännu inte är klarlagd, samt banavgifter för 2014 som riksdagen inte ännu fattat beslut om. Beställarnas nettokostnad omfattar också intäkterna som kommer att variera de olika delarna i trafiken och förändras i takt med att trafiken byggs ut.
Upphandlingsprocessen i sammanfattning
Vid anbudstidens utgång den 16 april 2012 hade inga anbud inkommit. Formellt finns då en möjlighet att övergå till förfarandet ”Tilldelning av kontrakt utan föregående annonsering”. Enligt detta förfarande kan den upphandlande enheten, efter förhandling, ingå avtal med en leverantör utan annons eller anbudsgivning i konkurrens. Huvudmännen ville fortsätta processen och bestämde sig för att kontakta flera anbudsgivare och tillåta ny anbudsgivning.
De anbudsgivare som hade kvalificerat sig för att delta i upphandlingen kontaktades:
Arriva tåg ABVeolia Transport ABSvenska Tågkompaniet ABAnbudsgivarna kontaktades och tillfrågades om de ville medverka i en sådan fortsatt anbudsgivning. Utöver de tre kvalificerade anbudsgivarna kontaktades även SJ AB. Samtliga företag hölls informerade om utvecklingen och de förändringar i anbudsunderlaget som gjordes. Veolia inkom med ett anbud och förhandlingar har därefter ägt rum.