23948sdkhjf

MP: Enhetstaxi inom SL!

Det ska vara enkelt att resa med kollektivtrafiken i Stockholmsregionen. Miljöpartiet föreslår därför att kollektivtrafiken i länet ska få enhetstaxa både på land och vatten.
Förslaget om en zon och en enda taxa för all kollektivtrafik inom SL:s område lades i en motion till Stockholms Landstingsfullmäktige 19 februari. Ett och samma kort samt ett och samma pris för dels periodkort inom SL Access, dels för samtliga biljetter för enkelresor bör enligt Miljöpartiet gälla för alla som reser, oavsett det är på på land eller vatten. Landstinget föreslås därför fullt ut tillföra Trafikförvaltningen medel för att all båttrafik i Waxholmsbolagets regi ska ingå i SL-taxan.

– Reskassan ska utformas till att vara enkel att förstå och använda. Därför är det viktigt att införa en zon i hela länet. Nuvarande krångliga zonindelning saknar logik och hämmar resandet inom kollektivtrafiken. Gränsdragningen utefter tunnelbanelinjerna gör det i vissa fall dyrare att resa till sitt närmsta kommuncentrum, än till Stockholm city. Det är alltför krångligt att köpa biljetter och för mycket begärt att människor ska behöva sätta sig in i kollektivtrafikens system med zoner. Det vill vi ändra på, säger Yvonne Blombäck , trafikpolitisk talesperson Miljöpartiet Stockholm läns landsting.

Miljöpartiet vill att all båttrafik inom Waxholmsbolagets område ska vara en naturlig del av kollektivtrafiken på land. Idag är det dubbelt så dyrt att arbetspendla för för dem som behöver ta sig från fastlandet till ett jobb i skärgården. Det skapar också orimliga situationer för boende på Tynningö, som fått en statlig vägfärja där målpunkten är en annan kommun än den egna. Det hämmar förutsättningarna till en levande skärgård. SL-kort som betalmedel har alltid gällt på Djurgårdsfärjan medan övriga färjor i landstingets regi bygger på turistverksamhet och dyra biljettpriser förutom för de fastboende i skärgården med ö-kort.

– I den kraftigt växande regionen ser vi också möjligheter för den kollektiva båtpendlingen att utvecklas, så att vägnät och spårtrafik avlastas. Därför är det viktigt att införa enhetliga taxor även för enkelbiljetter överallt, säger Yvonne Blombäck.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.065