23948sdkhjf

Forstsprängning knäckte Norrtåg

Det var frostsprängning på de Alstoms pendeltågshjul som rullar för Norrtåg som stoppat tågen. Den slutsatsen drar intresseorganisationen Järnvägsfrämjandet.
Frostsprängda hjul kräver hjulsvarvning och detta är omfattande och tidskrävande. Norrtåg fick så stora problem att bolaget valde att ställa sina tåg över vintern. De X 62:or man köpte av Alstom är en bekvämare version av samma tåg som Skånetrafiken, Västrafik och SL har för sin pendeltågstrafik. Hade vintern blivit lite svårare i södra Sverige hade det blivit större problem också där, än de man redan, enllgt Järnvägsfrämjandet som också påstår att Alstom inte vill erkänna några brister på sina tåg.

Men bristerna är fler än frostsprängda hjul, enligt intresseorganisationen: Toaletterna frös. Elutrustning på taket drabbades av fukt. Underredet samlade på sig tonvis med snö och is (precis som X 2000) och ledningar på undersidan skadades. Hjulhusen fylldes med snö och gav tjuvbroms. Tåget har ingen snöplog. Det behövs en norrlandsplog. Hjulen måste återkommande svarvas om eller bytas, och då måste tåget köras ända till Västerås, eftersom det inte fanns utrustning för sådant i norr.

Lokföraren Magnus Sandström förklarar varför hjulen måste svarvas om så ofta. Det beror på interkristallin spänningskorrosion, som ger materialbortfall och krossår. Vanligast beror det på frostsprängning. Slitbanan är gjord i en kvalitet som är porös. Vatten sugs in och fryser. Bombardier hade samma problem med Öresundstågen, Regina och Itino. Men där bytte man stålkvalitet på hjulen. De fyra år Magnus körde ett schweiziskt lok som drog tunga godståg i Sverige och Norge på dåliga banor dygnet runt behövdes aldrig hjulsvarvning på grund av slitage eller hjulskada.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078