23948sdkhjf

Kina avancerade tågbyggare

Avancerade tåg byggs bäst i både Europa och Kina, det budskapet framförde Bombardiers Sverigechef Klas Wåhlberg på  Sweden China Trade Council i vecakan.
Kina är en gigantisk marknad, men också en högkvalitativ produktionsbas som stärker konkurrenskraften hos europeiska industriföretag – den bedömningen gör Bombariders Klas Wåhlberg. Det var budskapet från Bombardiers Sverigechef Klas Wåhlberg vid ett evenemang hos Sweden China Trade Council på måndagen. I sin presentation framhöll Klas Wåhlberg att Bombardier, som ledande tillverkare av tåg och tunnelbanevagnar, numera ser Kina som en integrerad del av sin produktionskedja:

– Vi har 4 000 medarbetare inom konstruktion, produktion och underhåll i våra kinesiska verksamheter. Huvuduppgiften är att leverera till projekt i Kina och det är naturligt eftersom den marknaden växer så snabbt, men vi kan också utnyttja anläggningarna för leveranser till andra länder.

Klas Wåhlberg betonade att avancerad tillverkning i Kina numera håller en kvalitet i världsklass.

– Ett exempel är de tunnelbanevagnar till Land Transport Authority i Singapore – en mycket kvalitetsmedveten kund - som tillverkas vid vår fabrik i Changchun. Design och konstruktion har skett i Västerås och Hennigsdorf i Tyskland och själva produktionen sker alltså i Kina. Samspelet mellan Bombardiers anläggningar i Europa och Kina gör att vi kan optimera konstruktion, kvalitet och kostnadseffektivitet.

Klas Wåhlberg tog även upp den roll som Bombardiers svenska rörelse spelar i koncernens närvaro i Kina. Världens snabbaste tåg i operationell drift, Zefiro
380, har till stor del utvecklats och konstruerats i Sverige. Det har också det ERTMS-baserade signalsystemet för sträckor som Peking-Shanghai.

– I projekt som de här kan vi förena global utveckling med lokala tillämpningar på ett mycket effektivt sätt. Det ett bra bevis på konkurrenskraften hos svensk järnvägsindustri.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078