14 nya resenärer!
Efter Västtrafiks kampanj ”Vi älskar bilister” är 14 000 resenärer som lockats till kollektivtrafiken så nöjda att de fortsätter att resa med Västtrafik.
– Att vi har fått 14 000 nya kunder är fantastiskt bra. Alla tjänar på att kollektivtrafiken utnyttjas av fler och det stora intresset visar på att det finns en vilja att ställa bilen och testa kollektivtrafiken, säger Maria Björner Brauer , enhetschef försäljning och marknad på Västtrafik
Målgruppen för kampanjen var 225 000 bilister som fick ett erbjudande att ansöka om ett provåkarkort för att testa kollektivtrafiken kostnadsfritt under en tvåveckorsperiod. Västtrafik har tidigare genomfört liknande kampanjer med stor framgång och upplägget har tagits efter av andra trafikhuvudmän. Intresset var stort även denna gång och Västtrafik fick in 113 000 svar och nästan 50 000 bilister kvalificerade sig därefter för att testa Västtrafik.
På årsbasis innebär 14 000 nya kunder intäkter på uppskattningsvis 50 miljoner kronor för Västtrafik. Sätter man det i relation med kostnaden för kampanjen så har den betalat sig redan efter fyra månader. Förutom att bidra till en hållbar utveckling genom minskade koldioxidutsläpp och en fördubbling av kollektivtrafiken till 2025 var syftet med kampanjen också att lyfta fram fördelarna med att resa kollektivt.
– Vi ville visa att Västtrafik är ett prisvärt alternativ som ofta är enklare och snabbare än vad man tror och när vi nu ser resultatet verkar som om det budskapet har gått hem, säger Maria Björner Brauer.
Västtrafik kommer också att följa upp kampanjen via telefonintervjuer för att säkerställa resultatet. Det arbetet beräknas vara klart i slutet av mars 2013.