Slutsålt på TUR!
Intresset stegras inför TUR 2013: hela 91 länder och regioner finns representerade vid årets mässa. Och den nya Busines to Business-avdelningen, B2B, är redan slutsåld.
Efter en nedgång i det internationella deltagandet 2011 (79 utställande länder och regioner) och 2012 (79) är årets TUR tillbaka kring ett hundratal nationer: 91 är anmälda idag, drygt två veckor före mässtart.
– Vi är tillbaka där vi ska vara. TUR är en i hög grad internationell mässa, ett besök här ska kännas som en jorden runt-resa, säger Lisa Callert.
Störst i utlandsavdelningen är Turkiet med 374 kvadratmeter, uppdelat på tre montrar. Därnäst Spanien med 160 kvadratmeter. Bland andra storsatsande länder märks Grekland, Italien, Marocko, Polen, Sydafrika, Tyskland och USA. Ett antal nationer återvänder efter flera år eller är helt nya som utställare på årets TUR:Burma, Mongoliet, Jamaica, Lesotho, Liechtenstein, franska Saint Martin och Schweiz.
I Sverigeavdelningen satsar bland adra SJ, Bohuslän, SCR, Dalsland och Halland stort. Det mesta talar för ett högt tryck på TUR 2013. Det är till exempel
slutsålt i Trade Pavilion, B2B-satsningen som får premiär på årets mässa och som enbart är öppen under fackdagarna, torsdag och fredag (halva dagen).
– Oerhört roligt! Ett 50-tal företag har bokat in sig. Alla minimontrar är sålda, liksom mötesmiljöerna i Global Point-loungen, säger Lisa Callert.
Men om någon vill boka plats nu, strax före mässtart?
– Det blir svårt. Möjligen kan vi få in ett ståbord någonstans, säger Lisa Callert.
TUR är sedan 1984 en av de större nordiska mötesplatserna för rese-, turism- och mötesnäringen. TUR 2013 äger rum på Svenska Mässan i Göteborg 21-24 mars.