Uppstickare vill ha skärgårdstrafik
Utö Rederi, Blidösundsbolaget och Stockholm Info går samman i ett anbud på driften av Waxholmsbolagets skärgårdstrafik – anbudstiden gick nyligen ut.
Det gemensamma bolaget lägger anbud på driften av trafiken i mellanskärgården och på driften av Djurgårdsfärjorna. De norra och södra delarna trafikeras idag av Blidösundsbolaget respektive Utö Rederi som även lägger anbud på fortsatt drift av dessa respektive områden.
– Tack vare att vi går ihop och gör gemensam sak hoppas vi nu få möjlighet att ta med oss den kunskap och den tradition vi samlat på oss genom att bedriva skärgårdstrafik under de senaste hundra åren, säger Göran Ahlqvist , vd på Blidösundsbolaget AB.
Upphandlingen av skärgårdstrafiken är ett omfattande uppdrag som kan komma att löpa över 15 år. Mellersta skärgården tillsammans med Djurgårdsfärjorna omfattar årligen mer än 45 000 tidtabellstimmar.
– I och med denna konstellation får vi ut maximala resurser från de tre medverkande parterna och tillsammans har vi en oslagbar kombination av tradition, kompetens, kunskap och kapital som säkerställer en fortsatt drift av en skärgårdstrafik i världsklass säger Gustaf Myrsten , vd på Utö Rederi AB.
Genom ett nära samarbete med berörda kommuner och de olika skärgårdsföreningarna till exempel föreningen Öppen Skärgård, med närmare 300 skärgårdsföretagare inom besöksnäringen som medlemmar, hoppas bolaget kunna utveckla och effektivisera skärgårdstrafiken.
– Samverkan i skärgården är grunden för att skapa en livskraftig skärgård året om. Det gläder oss mycket att våra medlemmar Blidösundsbolaget, Utö Rederi och Stockholm Info har hittat detta samarbete som även kommer att kunna inkludera de mindre rederierna i skärgården. Tillsammans har de en stor skärgårdskunskap med många års erfarenhet vilket behövs för att förstå de behov av skärgårdstrafik som de fastboende och skärgårdsföretagen behöver för att leva och verka året om säger Bisse Alm , vd på Öppen Skärgård.