23948sdkhjf

Nya däck för turistbussen

Goodyears första specialframtagna däck för långfärdsbussar i Europa, Goodyears allround-däck Marathon Coach och vinterdrivdäcket Goodyear Ultra Grip Coach finns nu på den svenska marknaden. 
En undersökning genomförd på uppdrag av Goodyear under 2012 visade att 89 procent av de intervjuade buss- och långfärdsbussoperatörerna såg stigande bränslekostnader som den främsta utmaningen i vägtransportsektorn. Undersökningen visade även att kilometerkostnaden var den viktigaste egenskapen som operatörer efterfrågade för långfärdsbuss- och bussdäck i allmänhet och 64 procent av deltagarna angav den som högsta prioritet, eller mycket viktig. På andra plats kom bränsleeffektivitet/rullmotstånd (62 procent) och på tredje plats körsträcka (58 procent). Därefter kom komfort och våtgrepp med 54 respektive 48 procent.

De nya Goodyear Coach-däckserierna tillgodoser de behov hos europeiska operatörer av långfärdsbussar som framkom av undersökningen och har utmärkta prestanda överlag samt bra klassificeringar enligt EU:s däckmärkningsregler.

Marathon Coach är ett allround-däck som kan användas året runt. Det kännetecknas av en unik asymmetrisk design som ger enastående jämnt slitage och körsträcka med god komfort. Ojämnt däckslitage har varit ett allvarligt problem för däck på moderna långfärdsbussar, vilket har minskat däckens livslängd. Den asymmetriska designen, som Goodyear har tagit fram särskilt för Marathon Coach-däcket, åtgärdar det här problemet. Utöver det ger en robust yttre skuldra bra motstånd mot ojämnt slitage som avfasning och snabbt skulderslitage. Det breda mönstret med fem ribbor ger längre körsträcka samt utmärkt körkänsla, manövreringsförmåga och komfort.

Ultra Grip Coach är ett särskilt vinterdrivdäck med bättre väghållning i snö. Däcket kommer vara särskilt användbart på långfärdsbussar som används på platser som Norden och Alperna, där isiga vägar är vanliga och plötsliga snöfall kan orsaka stora förseningar. Slitbanans design och bredd ger inte bara utmärkt grepp och väghållning under vinterförhållanden, utan även låg bullernivå för högre kundkomfort.

De nya Goodyear Coach-däcken har en kombination av tekniska lösningar som går under samlingsnamnet TravelMax. Dessa innefattar slitbaneblandningen Silefex, en asymmetrisk design och de senaste stomkonstruktionerna. TravelMax är ett viktigt element för de allsidiga prestanda dessa däck erbjuder. Ytterligare en fördel med båda däcken är en ökad lastkapacitet i storleken 295/80R22.5 för ett lastindex på 154, vilket motsvarar 3 750 kg.

Även om Goodyear har varit en stor däckleverantör till långfärdsbussbranschen i många år, så är detta de första specialframtagna däcken för långfärdsbussar som företaget erbjuder. Tester av båda däcken har visat deras utmärkta prestanda och kundnöjdhet. De nya konstruktionerna och inte minst den viktiga TravelMax-tekniken matchar moderna långfärdsbussar och de sofistikerade oberoende fjädringar som dagens toppmodeller har.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078