Gemensam strategi för tillsyn och kontroll av yrkestrafiken
Återkommande tillståndsmätningar, ett utökat riskvärderingssystem och en gemensam strategi för tillsyn och kontroll av yrkestrafiken. Det är några av de slutsatser som Transportstyrelsen och Rikspolisstyrelsen kommer fram till i slutredovisningen av sitt regeringsuppdrag.
Tillståndsmätningarna visar att förarna överlag har giltigt körkort och yrkeskompetensbevis samt är nyktra. Men det finns ett par områden som behöver förbättras. Knappt hälften av de kontrollerade buss- och godsaktörerna visade överträdelser mot kör- och vilotiderna . 25 procent av bussarna och 40 procent av lastbilarna körde för fort.
Resultaten visar också att det inte finns några stora skillnader mellan svensk- och utlandsregistrerade fordon förutom när det gäller de utlandsregistrerade fordonens tekniska beskaffenhet. Där har de utländska fordonen betydligt färre anmärkningar.
I slutredovisningen som nu lämnas in till regeringen föreslås bland annat:
- Återkommande tillståndsmätningar inom buss, gods och taxi ska genomföras vart tredje år och redovisas för regeringen.
- Information med trafiktillstånd för buss och gods, anställda förares behörigheter genom företagsinloggning samt uppgifter om antal tillstånd, behörigheter, tillsyner och kontroller på väg ska i största möjliga mån finnas tillgänglig på Transportstyrelsens webbplats.
- Rikspolisstyrelsen och Transportstyrelsen ska ta fram en gemensam strategi för tillsyn och kontroll av yrkestrafiken på väg senast den 30 juni 2013.
- Riskvärderingssystemet ska utvidgas i enlighet med en EG-förordning och inför det ska nationella förordningar anpassas. Utökningen av riskvärderingssystemet innebär att Transportstyrelsen på ett systematiskt sätt får information om de brott och överträdelser som yrkestrafikföretag har gjort sig skyldiga till. Systemet ska ligga till grund för urval vid tillsynsarbetet. Den 1 januari 2015 ska riskvärderingssystemet börja tillämpas.
- Rikspolisstyrelsen ska ta fram föreskrifter för hur enskilda polismän ska kunna hindra ett fordon från fortsatt färd.
- Ett riskvärderingssystem ska tas fram för taxi för att kunna rikta tillsynen där den behövs mest. Även det riskvärderingssystemet ska börja tillämpas den 1 januari 2015.
- Även andra åtgärder mot taxi planeras, till exempel skärpta regler för prisinformation och förslag på att införa krav på att hitta till passagerarnas mål i körprovet för taxiförarlegitimation.
– Det här uppdraget är ett viktigt första steg mot en gemensam strategi för tillsyn och kontroll av yrkestrafiken på väg, säger Transportstyrelsens generaldirektör Staffan Widlert. Vi ser också att riskvärderingssystemet blir ett i raden av verktyg och åtgärder för att öka regelefterlevnaden, säger Staffan Widlert, generaldirektör.
Rikspolischefen Bengt Svenson framhåller att polisen med tillgång till riskvärderingssystemet kan koncentrera sina kontroller till de största syndarna i yrkestrafiken.
- Detta kommer att bidra till en ökad trafiksäkerhet och en sundare konkurrens inom transportnäringen, säger han.
I mars 2012 fick Transportstyrelsen och Rikspolisstyrelsen uppdraget av Näringsdepartementet och Justitiedepartementet. Det bestod av att:
- Ta fram en ordning för återkommande uppföljning och analys av regelefterlevnaden på väg.
- Utföra en tillståndsmätning av regelefterlevnaden inom yrkestrafiken på väg,
- Lämna förslag på hur riskvärderingssystemet ska utvidgas i enlighet med artikel 12 i Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 1071/2009 av den 21 oktober 2009 om gemensamma regler beträffande de villkor som ska uppfyllas av personer som bedriver yrkesmässig trafik.
- Föreslå eventuella åtgärder för att underlätta och effektivisera myndigheternas tillsyn och kontroll av yrkestrafiken på väg.