Sågar tåget med en knapp
Swebus kopplar sitt eget grepp på hästköttsdebatten och går nu ut med kampanjen ”Tåg är en frukt som inte finns” i annonser som publiceras i dagspress och på knappar som alla som vill visa att de gillar bussen kan sätta på kläderna.
– Man får försöka skoja till det så att bussen kommer på kartan. Det här är en del av en större kampanj där vi ska försöka lyfta fram expressbussarna som ett alternativ till tåg och bil, säger Ingvar Ryggesjö , presschef på Swebus till rt-forum.
Just texten ”Tåg är en frukt som inte finns” knyter an till facebooksidan ”Hästar finns inte” som närmare 240 000 svenskar gillar. Sidan visar att hästar är en frukt som inte finns helt enkelt. Byrån Åkestam Holst som jobbar åt Swebus utgår ifrån att många fler känner till begreppet från facebooksidan och har nu växlat över tankegången till tåg. 14 mars kommer därför en annons i Metro med ett ånglok i en fruktskål med texten ”Tåg är en frukt som inte finns” och samma text går alltså igen bland annat på pins, knappar man sätter på kläderna, och som bussföretaget kommer att dela ut till alla som vill ha dem en tid framöver.
– Bussen är punktlig, den är flexibel, finns det en väg så kam bussen köra. Det gör att bussen har stora möjligheter och ska vi fördubbla kollektivtrafiken så går inte det utan bussen, säger Ingvar Ryggesjö.