Helsingborg kryssarprisades i USA
Helsingborg har tilldelats hedersutmärkelsen ”Great improvements to the destination” av det internationella kryssningsmagasinet Cruise Insight.
– Vi är glada och hedrade över att Helsingborg som destination uppmärksammas och belönas internationellt. Det är resultatet av ett nu mångårigt arbete för att locka internationella kryssningsjättar till vår stad, säger Andréas Eriksson , informations- och marknadschef vid Helsingborgs Hamn.
Pristagarna utses genom en undersökning bland kryssningsrederierna om vilka hamnar som har utmärkt sig under året. Kriterierna för ”Great improvements to the destination” är bland annat att resmålet ska ha förbättrat sitt turisterbjudande och/eller sin infrastruktur, stadsplanering, trafik, turistinformation och nya upplevelser/turistattraktioner. 2011 fick Helsingborg en liknande utmärkelse vid samma kryssningsmässa. Nu var det alltså dags igen.
– Utmärkelsen är en bekräftelse till alla de som arbetar med att öka Helsingborgs attraktionskraft som destination. Den innebär att Helsingborg får ytterligare, viktig draghjälp i den internationella marknadsföringen mot kryssningsindustrin, säger Monica Frisk , Turism, PR och Utveckling vid Helsingborgs stad.
Helsingborg har valt att sälja in sig som en stad där besökarna får en annorlunda och trevlig vistelse i kontrast till de traditionella dagsbesöken i storstäderna. Ett grepp som gjort avtryck i den internationella kryssningsindustrin.
– Helsingborg är en liten juvel på den stora kartan över hårt konkurrerande destinationer. Vi sticker ut med Sundet, vår historiska- och vackra stad, tillgängligheten och ett brett kultur- och affärsutbud. Utmärkelsen är stärkande och är i linje med vår målsättning om att även fortsättningsvis vara ett givet val för de kryssningsrederier som trafikerar vår del av Europa, säger Andréas Eriksson.
Ytterligare hamnar som fick hedersomnämnande var Lima i Peru, Marmaris i Turkiet, Rouen i Frankrike, Sevilla i Spanien och Chania på Kreta.