Svag bussbransch hotar fördubblingsmålet
En ny rapport från BR om trafikföretagens ekonomi visar på en fortsatt låg ekonomisk utvecklingskraft för bussbranschen. Det hotar kollektivtrafikens fördubblingsmål, enligt BR.
På BR:s uppdrag har Grufman Reje Management under 2012 och 2013 genomfört en studie av bussföretagens ekonomiska utveckling utifrån årsredovisningarna 2001-2011. Studien konstaterar att sedan 2001 har konkurrenskraften för bussbranschen förbättrats fram till 2009, men att den de senaste två åren istället har försämrats. Fortsätter konkurrenskraften försämras riskerar det att innebära att bussbranschen kommer att ha svårt att utvecklas. Därmed riskeras regeringens och riksdagens målsättning om en ökad kollektivtrafik att omintetgöras.
– De väsentligaste åtgärderna för att skapa en utvecklingskraftig bussbransch är att trafikföretagen kan påverka intäktssidan genom prisbildningen och att bolagen får möjlighet att påverka trafikutbudet. Därför är utvecklingen av reseincitamentavtal och en ökad kommersiell trafik viktiga faktorer för att skapa en konkurrenskraftig bransch som har ekonomisk styrka att utveckla framtidens kollektivtrafik., säger Göran Forssén , förbundsdirektör för Svenska Bussbranschens Riksförbund, BR.
För att öka busstrafikens tillväxtmöjligheter föreslår BR en sänkning av skattetrycket med 400 miljoner kronor, vilket motsvarar ungefär det värdeavstånd mellan bussbranschens nuvarande faktiska avkastning och en sund verksamhetsutveckling. En skattesänkning som därmed skulle bidra till utveckling av busstrafiken och en ökad kollektivtrafik.