Mindre TUR i år
TUR har slagit upp portarna på Svenska Mässan i Göteborg – i år med 555 utsällare, runt 150 förre än förra årets TUR. Satsningen på B2B uppges dock ha blivit en framgång.
– Det känns att vi prickat helt rätt, säger Lisa Callert , mässansvarig för TUR 2013.
TUR är en internationell rese- och turistmässa med över 90 länder och regioner representerade samt en stor Sverigeavdelning. Bland de drygt 500 utställarna finns hotellkedjor, transportbolag, researrangörer och resebyråer, konferens- och mötesanläggningar, teknikföretag, bokningsbolag och – inte minst, RES- och TRAFIKFORUM i monter B07:32 . Där sitter tidningens mässredaktion så länge fackmässan pågår, passa på att komma dit och tipsa redaktionen om du har en nyhet!
Stora förändringar väntar inom den dynamiska resebranschen. Vilka produkter, vilken smart teknik står näst i tur? Att ligga i utvecklingens framkant är ett måste för den som vill lyckas inom den stenhårt konkurrensutsatta rese-, turism- och mötesnäringen. På TUR 2013 tar framtiden plats, enligt Lisa Callert. Många frågor om branschens framtid får sina svar under TUR:s omfattande seminarieprogram. Aldrig förr har TUR satsat så hårt på innehållet under fackdagarna. I samarbete med en rad partners arrangerar TUR över 30 seminariepunkter i ett officiellt seminarieprogram.
Fakta/TUR
TUR startades 1984 genomförs alltså för 30:e gången i år. Mässan är en av de ledande nordiska mötesplatserna för rese-, turism- och mötesnäringen och utan konkurrens störst i Sverige. TUR 2013 har i år samlat 555 utställare från 91 länder och regioner. Mässans nettoyta är 7 500 kvm och bruttoytan är 20 500 kvm. Drygt hälften av utställarna är destinationer. Störst i utlandsavdelningen är Turkiet med 374 kvm, uppdelat på tre montrar. Därnäst Spanien med 160 kvm. Bland andra storsatsande länder märks Grekland, Italien, Marocko, Polen, Sydafrika, Tyskland och USA. Ett antal nationer återvänder efter flera år eller är helt nya som utställare på årets TUR: Burma, Mongoliet, Jamaica, Lesotho, Liechtenstein, franska Saint Martin och Schweiz. I Sverigeavdelningen satsar bland annat SJ, Bohuslän, SCR, Dalsland och Halland stort. TUR 2013 arrangeras i samverkan med ANTOR, Visit Sweden, Pata, RTS, Visita och SRF. Travel News är mediapartner.
TUR 2013 håller öppet: torsdag 21 mars kl 9–18 (endast fackbesök), fredag 22 mars kl 09–18 (fackbesök, fr o m kl 14 även öppet för allmänheten), lördag 23 mars kl 9–18, söndag 24 mars kl 10–17.
Nästa TUR arrangeras på Svenska Mässan den 20-23 mars 2014.