23948sdkhjf

Riksrevisionen synar järnvägen

Riksrevisionen granskar statens roll i järnvägssystemet för att se vilka faktorer som ligger bakom den försämrade punktligheten för både person- och godstrafik. I december faller domen.
Riksrevisionen har inlett en granskning av statens roll i järnvägssystemet, med utgångspunkt i en genomförd förstudie. Resultatet av granskningen kommer att presenteras i en rapport, med planerad publicering i december 2013.

Punktligheten för tågtrafiken har enligt budgetpropositionen 2012/13 försämrats från 92 till 89 procent för persontrafik och från 77 till 67 procent för godstrafik under perioden 2007 till 2011. Det finns tecken på att punktligheten kan vara ännu sämre. Enligt Svensk kvalitetsindex har nästan tre av fyra resenärer upplevt förseningar med kollektivtrafiken de senaste sex månaderna. Förseningarna är även den största anledningen till ett ökat antal klagomål hos kollektivtrafikbolagen. Vidare har, enligt en färsk SIFO-undersökning, nästan var tredje svensk valt bort att åka tåg av rädsla för att bli försenad.

Järnvägen har genomgått stora förändringar under en lång period genom bland annat en successiv omreglering där ansvaret för infrastruktur och drift har delats upp på många aktörer. Detta ställer särskilda krav på regeringen att klargöra nödvändiga förutsättningar på marknaden. Ett dåligt fungerande järnvägssystem med många tågförseningar kan bero på bristande investeringar i spårunderhåll eller väderrelaterade problem. Men det finns också tecken på att både styrningen av järnvägstrafikens aktörer och de förebyggande åtgärderna är otillräckliga.

Syftet med granskningen är att undersöka om staten styrt och vidtagit åtgärder så att järnvägssystemet kan fungera effektivt utifrån det transportpolitiska målet om tillgänglighet och tillförlitlighet. De aktörer som ska granskas är regeringen, Trafikverket, Transportstyrelsen, SJ och Jernhusen.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.096