Krafttag för säkrare cykling
Varje år omkommer i genomsnitt 28 cyklister i trafiken - långt fler än andra trafikanter som vårdas på sjukhus. Nu tas krafttag för en säkrare cykling och väghållarna har ett stort ansvar.
– Barn och ungdomar mellan elva och 14 år är överrepresenterade om man ser till alla skadade cyklister men klarar sig i större utsträckning från allvarliga skador, säger Jenny Eriksson , statistiker på VTI.
Äldre cyklister får i större omfattning bestående skador och är överrepresenterade bland allvarligt och mycket allvarligt skadade. I de yngre åldrarna är det vanligare med skador på huvud, armar och axlar medan höftskador är vanligare i de äldre åldersgrupperna. Av de som skadas mycket allvarligt är 40 procent av skadorna huvudskador. Den nya rapporten från VTI, Statistik över cyklisters olyckor, är rykande färsk och syftet är att ta fram faktaunderlag till en gemensam strategi för en säkrare cykling.
– Det finns ett stort behov av att förbättra trafiksäkerheten för cyklister, säger Anna Niska , forskare på VTI.
VTI har haft i uppdrag att ta fram faktaunderlag som ger en beskrivning av olyckor och skador bland cyklister med målet att identifiera möjliga åtgärder för att minska antalet skadade cyklister.
Mellan 2007 och 2012 har 153 cyklister omkommit och fler än 44 000 har skadat sig så illa at de har uppsökt akut sjukvård. Av de skadade cyklisterna har 8 400 skadats allvarligt och 1 100 mycket allvarligt. Men antalet kan egentligen vara fler eftersom en del sjukhus och vårdcentraler inte har lämnat några uppgifter.
– För att minska antalet allvarligt skadade cyklister är de viktigaste insatserna att höja drift- och underhållsstandarden på cykelvägnätet och att utforma infrastrukturen utifrån cyklistens behov. En ökad hjälmanvändning och säkrare cyklar är också viktiga aspekter, säger Anna Niska.
Rapporten (VTI rapport 801) som presenteras under trafiksäkerhetskonferensen Transportforum har gjorts på uppdrag av Trafikverket. Arbetsgruppen för den gemensamma strategin (TRV publikation 2014:030) har bestått av VTI, Trafikverket, Transportstyrelsen, Eskilstuna kommun, Huddinge kommun, Linköpings kommun, Malmö stad, Stockholms stad, Cykelfrämjandet, Cycleurope Sverige AB, NTF, Svensk Cykling och Folksam.