Amadeus köper IT-leverantör
Amadeus köper Newmarket International, en IT-leverantör till hotellsektorn. Förvärvet ska ge Amadeus ökad branschkunskap, viktiga kundrelationer och kompletterande produkter.
– Många hotellkedjor befinner sig vid ett vägskäl när det gäller IT-strategin, samtidigt som leverantörslandskapet är fragmenterat. Amadeus vill spela en nyckelroll i denna utveckling genom att i samarbete med hotellindustrin bemöta dess utmaningar. Förvärvet av Newmarket kommer att hjälpa oss nå detta mål ännu snabbare, säger Luis Maroto ,vd på Amadeus.
– Förvärvet är glada nyheter för både våra kunder och medarbetare. Vi har byggt ett lönsamt och framgångsrikt företag som är marknadsledande inom vårt segment. Genom att gå samman med Amadeus har vi ett perfekt utgångsläge att ta oss till nästa nivå och stärka vår ledarposition inom IT-lösningar för hotell, säger Jeff Hiscox , vd på Newmarket.
Newmarket har uppdrag för runt 22 000 hotell i 154 länder. Företaget verkar inom segmentet event- och grupphantering inom hotellindustrin, vilket står för uppskattningsvis 30-40 procent av intäkterna hos ett fullservicehotell. Newmarket kommer att drivas som en fristående enhet inom Amadeus Global Hotel Group som med tiden kommer att integrera flera delar av Amadeus produkter och tjänster. Förvärvet förväntas skapa intäktssynergier inom både IT för hotell och distribution.
Ungefär 430 anställda, inklusive hela ledningen, hos Newmarket blir genom uppköpet en del av Amadeus Global Hotel Group. Newmarkets beräknade intäkter för 2013 är 110 miljoner dollar med en EBITDA-marginal på 31 procent.