Finskt fartyg till Holmöleden
Trafikverket Färjerederiet har tecknat avtal med finska Finferries om köp av ett fartyg som ska användas för trafik på Holmöleden från och med sommaren 2014.
Det är certifierat för sjötrafik i D-område (dvs sjöfart utanför skärgårsområdet) och är även isförstärkt i enlighet med reglerna för isklass 1A. I och med inköpet kan Färjerederiet presentera en lösning för behoven av en förbättrad sjöförbindelse, som diskuterats i många år. I samband med övertagandet byter fartyget namn från Jurmo II till Capella.
– Det nya fartyget mångdubblar den möjliga lasten av personbilar och uppdelningen på två passagerarutrymmen innebär att vi också kan erbjuda en avdelning för allergiker. Vi är mycket glada över att få överta ett fartyg som är klippt och skuret för behoven på Holmöleden, säger Färjerederiets chef Anders Werner .
– Det nordiska sjöfartssamarbetet stärks när vi kan överföra fartyg i trafik där de passar bäst, även över gränserna säger Mats Rosin , vd för Finferries.
Utöver översynen av fartyget på Fridhems varv i Lysekil, ser Färjerederiet även över färjelägena i Norrfjärden och på Holmön för att anpassa till det större fartyg som ska tas i bruk. Holmöleden är den längsta led som trafikeras av Färjerederiet. Holmön ligger utanför Umeå, mellan svenska fastlandet och Finland. Färden från färjeläget i Norrfjärden till Holmön tar drygt en halvtimme och går över öppet hav. Det är sedan tidigare beslutat att färjan till Holmön ska förbli ett statligt ansvar.