Turistrekord i Västsverige
Sommarens turistrekord ökar optimismen inom den västsvenska besöksnäringen – fler gäster har stärkt framtidstron inom branschen.
Västsvenska Turistrådet har för första gången gjort en egen mätning, ”Besöksnäringsindex Västsverige”, bland turistföretagen för att ta reda på hur företagen utvecklas och vad de tror om den framtida utvecklingen. Svarsfrekvensen var väldigt hög, bland 440 tillfrågade företag svarade 220.
– Besöksnäringsindex har fått precis den start vi hoppades på. Vi är glada för den höga svarsfrekvensen på vår enkät som visar på stort engagemang och därmed tillförlitliga siffror, säger Fredrik Lindén , vd Västsvenska Turistrådet.
Undersökningen, ”Besöksnäringsindex Västsverige”, visar att sommaren var riktigt bra för turistföretagen inom besöksnäringen i Västsverige. Av logiföretagen svarade 57 procent att de hade fler gästnätter än förra året, 52 procent av av restaurangbranschen hade fler gäster och 53 procent av museerna, attraktionsparkerna och aktivitetsföretagen hade fler besökare och kunder.
– Vi kan se att varje bransch ökat både med svenska och internationella gäster, säger Monika Fleming-Glogoza , analytiker Västsvenska Turistrådet.
Stor investeringslust
Av de tillfrågade turistföretagen svarar 59 procent att de ökat sin omsättning och 69 procent av dem har även gjort en vinst. Besöksnäringsindex Västsverige visar också att majoriteten av turistföretagen är optimistiska inför höstperioden. En tredjedel tror att deras omsättning kommer att öka under perioden september-december jämfört med föregående år. Hälften av företagen vill också investera i den egna verksamheten under kommande 12-månadersperiod.
– Det är riktigt kul att se den positiva utvecklingen svart på vitt och kunna konstatera att företagen i branschen har en stark tro på framtiden. Besöksnäringsindex är ett sätt att synliggöra utvecklingen och lyfta besöksnäringens betydelse för Västsverige, Fredrik Lindén.
Det är första gången Västsvenska Turistrådet gör denna mätning, men den kommer från och med nu att göras tre gånger per år.
– Den officiella statistiken från SCB visar enbart antalet gästnätter medan vår mätning ger oss både mer och bättre information från övriga branscher inom besöksnäringen. Syftet är att kunna förmedla resultatet till företagarna i regionen så att de kan jämföra sig med branschen och eventuellt vidta åtgärder, säger Monika Fleming-Glogoza.