Ny prismodell för Hallandstrafiken
Nu ska de korta resorna med kollektivtrafiken bli billigare - detta genom en ny prismodell som införs 14 december.
Hallandstrafiken har en så kallad ytzonstaxa, vilket innebär att resenären betalar för de antal zoner resan omfattas av. Med den nya prismodellen innebär detta att resenären betalar ett fast pris för varje tillkommande zon. Tidigare har priset per tillkommande zon varierat.
– Med vår nya prismodell strävar vi efter att införa en ökad tydlighet i vår prissättning. Idag skiljer sig priset åt per tillkommande zon vilket kan uppfattas som ologiskt och omotiverat, säger Bruno Andersson , vd Hallandstrafiken AB.
För resor inom stadstrafiken behålls dagens pris medan priset för resor genom två eller tre zoner sänks med 6-10 procent. Däremot kommer priset för resor genom fyra zoner eller fler bli högre än dagens. Historiskt sett har priserna för korta resor varit proportionerligt sett högre än för de längre, med den nya prismodellen korrigeras detta.
– Jag tycker att det är roligt att den nya prismodellen har möjliggjort att vi kan behålla priserna i stadstrafiken och till och med sänka dem för de resenärer som bor strax utanför tätorten. På de långa resorna är vi fortsatt konkurrenskraftiga jämfört med bilen. Den som exempelvis arbetspendlar mellan Varberg och Göteborg kommer att betala cirka 100 kronor per dag för att resa tur och retur, säger Bruno Andersson.
Ett periodkort mellan Varberg och Göteborg kommer från och med 14 december att kosta 2115 kr/30 dagar, vilket för den som arbetspendlar innebär en kostnad på cirka 100 kr per dag. Motsvarande resa med bil kostar 360 kr per dag, enligt Konsumentverkets bilsvar.