23948sdkhjf

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Tillståndet från Transportstyrelsen drog ut på tiden. Men nu är den här – Sveriges första förarlösa buss i linjetrafik, i alla fall på försök.

Den 24 januari startade det uppmärksammade försöksprojektet med självkörande bussar i linjetrafik. Busslinjen är begränsad till 700 meter längs Kistagången, en lokalgata som främst trafikeras av en av lokaltrafikens stombusslinjer.

Under totalt sex månader ska två små förarlösa bussar med plats för 12 passagerare köra i linjetrafik mellan Jan Stenbecks Torg intill Kista Galleria i Kista centrum strax norr om Stockholm och hotellet Scandic Victoria Tower ungefär 700 meter österut på samma gata (Kistagången).

De eldrivna bussarna har en topphastighet på 40 kilometer i timmen men är begränsade till 20 km/h under testperioden. Under testperioden finns det i varje buss även med en förare som kan ta över driften och svara på frågor från passagerarna.

Datorn som styr de självkörande bussarna är säkerhetsklassad och är utrustad med avancerad teknik för att upptäcka hinder.

Kollektivtrafikens värsta konkurrent är egentligen bilägandet. Självkörande små bussar är en lösning för den sista biten. Då kan vi skapa ett finmaskigt nät som gör att bilen inte känns lika nödvändig, sade Marcel Kroeze, vd för Nobina Technology i en intervju tidigare med Dagens Nyheter.

Projektet drivs av Nobina technology och man samarbetar med Ericsson, SJ, Klövern, Kungliga Tekniska Högskolan, Stockholms stad och Urban ICT Arena.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.073