23948sdkhjf

Satsar mer på klimatarbetet

MTR Nordic intensifierar klimatarbetet – uppger sig ta täten bland svenska företag inom persontransport.

2020 anslöt sig MTR Nordic till Science Based Targets initiative (SBTi). Nu har den nordiska MTR-koncernen satt mål om att minska sina utsläpp fram till 2025 och även beslutat att kompensera för samtliga utsläpp från 2022. MTR Nordic blir därmed den första aktören i Sverige inom passagerartransport som förbundit sig att reducera sina koldioxidutsläpp i linje med Parisavtalet.

Under 2020 minskade MTR Nordic sitt koldioxidavtryck med hela 61,5 procent från 2018 och uppnådde därmed bolagets målsättning på området. För att öka ambitionen ytterligare anslöt sig MTR Nordic år 2020 till kampanjen Business Ambition for 1.5°C som leds av Science Based Targets initiative (SBTi). Nu har koncernen satt mål om att minska sina koldioxidutsläpp från scope 1 och 2 med ytterligare 40 procent fram till 2025 räknat från basår 2019 samt kartlagt och satt mål för koncernens scope 3-utsläpp. Koncernen har även beslutat om att kompensera för samtliga utsläpp från och med 2022. MTR Nordic blir därmed den första svenska aktör inom passagerartransport som förbundit sig att reducera sina koldioxidutsläpp i linje med Parisavtalet.

– Även om spårtrafiken är ett av de mest klimatsmarta sätten att resa på kan vi inte luta oss tillbaka och vara nöjda. Klimatkrisen är ett faktum och vi har ett gemensamt ansvar att vända den negativa utvecklingen. Med samlad kraft ska vi intensifiera vårt arbete med att minska vår klimatpåverkan, säger Peder Osterkamp, tf.hållbarhets och operationell direktör på MTR Nordic.

Som medlem i Business Ambition for 1.5°C är MTR också ett av totalt 3 067 företag som är del av FN:s globala kampanj Race to Zero för att öka klimatåtagandet inför klimatmötet COP26. Kampanjen riktar sig mot företag, städer, regioner och investerare för att öka deras klimatambitioner och även uppmuntra regeringar till att öka sin ambitionsnivå. Målet är att därigenom skapa en positiv feedback-loop för klimatambition och åtgärder.

– Vi hoppas att vårt åtagande kan trigga andra branschkollegor och övriga svenska företag att ta steget de med, avslutar Peder Osterkamp.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078