Fler elsparkcyklar i Skåne
Bolt, Europas största inhemska elsparkcykeloperatör, storsatsar nu på Skåne. Elsparkcyklarna kommer att finnas tillgängliga på en rad olika platser i Malmö med start den 1 juli. Senare i år kommer elsparkcyklar från Bolt även att placeras ut i Lund och Helsingborg.
Tidigare har Bolt lanserat sina elsparkcyklar i Stockholm och Göteborg. Nu har turen kommit till boende i västra Skåne att ges möjlighet att åka prisvärt på elsparkcyklar med utbytbara batterier. Under lanseringsperioden kostar det 10 öre per minut att använda elsparkcyklarna och upplåsningsavgiften är noll kronor. Det finns heller ingen minimumavgift, vilket innebär att Bolt erbjuder den mest prisvärda tjänsten i stan. Bolt erbjuder också redan taxiresor i Malmö och Lund i samma app, vilket främjar ambitionen att erbjuda ett prisvärt, bekvämt alternativ till att använda en egen bil för både korta och långa resor oavsett väder.
Elsparkcyklarna ägs av Bolt och kommer att finnas tillgängliga på en rad olika platser i staden från och med idag. Det innebär att Bolt kan erbjuda både taxiresor och sina egna elsparkcyklar i en och samma app.
– En stad mår bra av en mångfald av fordonstyper och vi är övertygade om att vissa resor görs effektivast med elsparkcykel istället för med bil, inte minst kortare resor. Elsparkcyklar bidrar även till att göra våra städer grönare samtidigt som det minskar biltrafiken om de används som ett alternativ till en kort biltur, säger Alexander Liljeblad, chef för Bolts elsparkcykelverksamhet i Sverige.
Elsparkcyklarna som kommer att placeras ut i Skåne är företagets fjärde och senaste modell. Bland annat väger de mindre, vilket gör de enklare att hantera i trafiken. Många av de olika delarna av elsparkcykeln är modulära och kan enkelt bytas ut eller återvinnas - vilket gör dem mer miljövänliga.
Inför lanseringen har Bolt arbetat med de tre västskånska kommunerna för att tillse att alla krav som ställs är uppfyllda innan lanseringen, inte minst när det kommer till frågor som rör parkering. Bland annat kommer man att ha en “parkeringspatrull” som rör sig på gator och torg och man kan rapportera felaktigt parkerade elsparkcyklar. Bolt kommer även lägga energi på att förmedla kunskap till användarna i Skåne om hur man på ett säkert sätt bäst använder företagets elsparkcyklar.
– Vi sätter alltid säkerheten först. Ett exempel på detta är att vi var den första plattformen som erbjöd ett träningsläge i appen som begränsar hastigheten på elsparkcykeln till 15 kilometer i timmen. Vi uppmanar därför nybörjare att nyttja denna möjlighet samt att följa de trafikregler som finns och bära hjälm när man åker på en elsparkcykel, säger Alexander Liljeblad.