Voi inleder process efter elsparkcykelolyckan
Under söndagseftermiddagen kom larmet om att en cyklist kört på en stillastående elsparkcykel på en cykelbana i Västerås. Mannen i 80-årsåldern avled senare under kvällen av sina skador.
– Han färdades på en cykelbana där det var en nedförsbacke och enligt vittnena vi pratat med hade han ganska hög fart. På cykelbanan har det stått en elsparkcykel parkerad, säger jourhavande förundersökningsledare, Per Andersson, till SVT.
På söndagskvällen ändades brottsrubriceringen till vållande till annans död. Polisen säger att både personen som lämnat elsparkcykeln på cykelbanan, samt Voi som äger elsparkcyklarna, kan komma att kontrolleras i utredningen.
Till Expressen skriver Kristina Hunter Nilsson, som är kommunikationschef på Voi, att de inlett en process för att utreda händelsen, men att det inte talat med polisen i frågan.
Säkerhetsfrågan kopplat till hållbar mobilitet har diskuterats under en längre tid. I mars kom Transportstyrelsen med förslag och åtgärden för att göra transportmedlet säkrare. Bland annat har de föreslagit förbud mot att köra elsparkcykel på trottoarer, att begränsningen på motoreffekten tas bort samt att öka kunskapen kring fordonen.
Myndigheten har också föreslagit kommuner att komma till rätta med felparkerade fordon genom att utnyttja upphandling. Dock klassas fordonet som cykel vilket innebär att det inte behövs ett särskilt tillstånd att parkera dem, så vida de inte utgör trafikfara.
I slutet av juli gjorde Transportstyrelsen en utredning där de pekar på problem med rådande regelverk, och att reglerna för den hållbara mobiliteten skiljer sig åt i olika länder.