Ledare #6: Nu kommer återstarten
Äntligen går Sverige in i steg 4 i avvecklingen och så småningom avvecklandet av restriktionerna, nu ser vi förhoppningsvis ljuset i tunneln. Detta är en stor delseger på vår färd tillbaka mot en mer normal, om än inte exakt likadan, vardag. Hur vi har längtat! Nu tas deltagartaken för allmänna sammankomster och offentliga tillställningar bort och råden att arbeta hemifrån försvinner. Det innebär att många kommer att återvända till våra bussar, tunnelbana, spårvagnar och pendeltåg. Men det är en skadeskjuten bransch som återigen ska möta sina kunder. 1 miljard kommer att tillföras de regionala trafikmyndigheterna under 2022, som stöd för förlorade intäkter. Men för att täcka upp det enorma bortfall av biljettintäkter och därmed underskott som uppstått under pandemin krävs långt större medel. Enligt en beräkning Svensk Kollektivtrafik gjort hamnar intäktsförlusten på svindlande 16 miljarder kronor för 2020 och 2021, jämfört med 2019.
Det blir till att tänka om, och tänka nytt inför återstarten av vårt samhälle. Priset blir en allt mer viktigare faktor för att styra verksamheterna och många ropar på, och inför, mer flexibla biljetter för att kratta vägen för ett mer oregelbundet resande. Hemmajobb har sänkt månadskortens prisvärdhet, man vill helt enkelt inte vara låst i en månadsbiljett som man nyttjar kanske bara hälften av tiden. Olika analyser visar på att resandet troligtvis kommer att minska med 10–20 procent – då gäller det att svara upp mot marknadens behov. En annan viktig parameter att ta hänsyn till är oro för trängsel; kan en differentierad prissättning vara ett styrmedel för att förflytta människor från peak till off peak?
I det här numret möter vi nybildade MTR Mälartågs nya vd, Frida Ukmar. MTR Mälartåg ska köra pendeltrafiken i den växande Mälardalsregionen, läs om hennes visioner för verksamheten på sidan 6.
Trevlig läsning!