“Årtiondet av förändring” – då blir var tredje buss elektrisk
Enligt rapporten “All aboard Europe's electric bus revolution” som gjorts av konsultföretaget ING, kommer en tredjedel av de 200 000 bussarna som finns på kontinenten, att vara klimatneutrala fram till år 2030.
Vid dagens datum är närmare fyra procent av bussarna inom kollektivtrafiken elektrifierade. Den snabba ökningen av elektrifiering som ING ser, kallar de “årtiondet av förändring”.
Anledningen är att många länder i Europa satt upp direktiv över hur många nyregistrerade fordon som måste vara klimatneutrala fram till 2025. EU:s klimatmål driver också på utvecklingen. De flesta länder har bestämt sig för att minst 22,5 procent av bussarna måste ha nollutsläpp, medan siffran är något lägre i Östeuropa.
ING förutspår att närmare 2 500 nya elbussar kommer att sättas i trafik de närmsta åren och år 2025 kommer den siffan att öka till närmare 4 000 bussar. Ju närmre 2030 vi närmar oss kan övergången öka till upp mot 10 000 nya helelektriska bussar i kollektivtrafiken för att sedan finns 65 000 elbussar i drift 2030.
Här är länderna där elbussmarknaden utvecklas starkast
Nederländerna har som mål att ställa om sin nuvarande bussflotta, som uppgår till 5 500 bussar, till att bli helt klimatneutrala år 2030. År 2020 vara 80 procent av de nya bussarna klimatneutrala. Fortfarande behövs de 4 000 resterade ersättas.
Belgien som har 2 300 bussar har tänk att karbonisera flottan fram till 2035, samtidigt som bussarna i städerna ska elektrifieras fram till år 2025.
Tyskland har satt upp ett mål om att hälften av alla bussar ska vara elektrifierade 2030. De större städerna i landet har strategier för att byta ut flottan, vilket enligt ING kommer betyda ett tillskott på tusentals nya elbussar.
Frankrike har bestämt att bussoperatörser ska se till att 100 procent av de nya bussarna är “ekologiskt vänliga” år 2025, det vill säga drivs på naturgas, hybridelektsik eller helelektrisk. 30 procent av bussflottan i Paris-området, 10 300 bussar, ska vara klimatneutrala innan 2030.
Storbritannien har att som mål att byta ut flottan i London, 9 000 bussar, år 2034 och all försäljning av bussar ska ha nollutsläpp 2035.
Samtidigt som länderna har satt höga mål om att byta ut busslottorna till elektriska, innebär skiftet utmaningar. ING pekar på tre områden – infrastrukturen, produktionskapacitet och kontrakt.
För att möta målen behövs bland annat fler laddmöjligheter och investering i infrastrukturen. Produktionen av elbussar kommer också att behöva accelereras samt att inköp och övertagande av elbussar måste anpassas mellan myndigheter och operatörer.