23948sdkhjf

Nytt reseavdrag ska bli mer jämlikt för pendlare

Under fredagen presenterade regeringen ett nytt förslag som ska ersätta det nuvarande reseavdraget för arbetsresor med en enklare färdmedelsneutral skattereduktion av resorna. Det nya förslaget ska minska klimatutsläppen, bli mer jämlikt samtidigt som fler pendlare får skattelättnad, något som Svensk kollektivtrafik välkomnar. 

Förslaget, som skickats på remiss, handlar bland annat om att avståndet från bostaden till arbetsplatsen ska ligga till grund för skattereduktionen, istället för att vilket typ av färdmedel eller kostnad för resan.

– Dagens reseavdrag favoriserar arbetspendling med bil framför kollektivtrafik. Konsekvensen har blivit att nio av tio som gör avdrag arbetspendlar med bil. Avdraget gör också att människor bosätter sig längre bort från sina jobb, vilket ökar utsläppen ännu mer. Genom fusket med tidsvinstregeln, som innebär att man ska spara minst två timmar på att arbetspendla med bil istället för med kollektivtrafik, subventioneras dessutom bilister som inte har rätt att göra avdrag, med ökade utsläpp som följd. Utsläppen av växthusgaser kommer att minska genom förslaget om att beskatta de som arbetspendlar med buss, tåg och bil lika, säger Johan Wadman, vd på Svensk Kollektivtrafik i ett pressmeddelande.

Tanken är att avståndet för skattereduktion ska vara olika i delar av landet, i och med att tillgången till kollektivtrafik ter sig olikt ut, där en lägre avståndsgräns föreslås gälla i kommuner som inte ses som storstadskommuner.

– Reseavdraget har i stället för att bidra till en levande landsbygd framförallt blivit ett avdrag för högavlönade män i storstadsregionernas utkanter som reser med bil, trots att bra kollektivtrafik finns. Nästan hälften av kostnaderna för avdraget går till de tre storstadslänen. Räknar man in Södermanlands och Uppsala län står storstadsregionerna för ca 60 procent av kostnaderna, medan knappt 20 procent går till skogslänen. Genom förslaget om lägre nedre avståndsgräns utanför storstadskommunerna, 1,5 mil istället för 3 mil, kommer de regionala skillnaderna jämnas ut, fortsätter Lars Sandberg, analytiker på Svensk Kollektivtrafik.

Bakgrunden till förslaget är bland annat att det tidigare rådigt ojämlikhet i vilka som haft rätt till skatteavdrag och att många fuskat när det kommer till reseavdraget.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.117