Stockholm, Göteborg och Malmö rekordsatsar på mikromobilitet
Coronarestriktionerna har upphört och allt fler återvänder till sina arbetsplatser. I takt med detta ökar också intresset för mikromobilitet och nu satsar både företag och politiker för att fler ska välja utsläppsfria fordon som cykel, elcykel och elmoped för att minska utsläppen.
Stockholm
I Stockholms stads budget för 2022 satsas drygt 300 miljoner på bland annat mikropendlingsparkeringar, särskilda parkeringsytor med laddmöjligheter för eldrivna mikromobilitetsfordon och fler cykelbanor. Andra åtgärder för att göra Stockholm utsläppsfritt till 2030 är gratis parkering för elmopeder.
Göteborg
I Göteborg genomfördes tidigt försök med elcykelpooler, och i stadens budget för 2022 satsas 20 miljoner på en cykelzon i en stadsdel där cyklisters framkomlighet och säkerhet kommer att prioriteras extra mycket. Ytterligare 10 miljoner satsas på utökat underhåll av cykelnätet.
Malmö
Malmö stad har sedan tidigare ett uttalat mål om att 30 procent av malmöbornas resor ska ske på cykel senast 2030. Enligt förslaget till stadens budget för 2022 ska parkeringshus omvandlas till mobilitetshus. Fler mobilitetshubbar ska utvecklas, och trafik- och mobilitetsplanen ska revideras under det kommande året för att underlätta hållbart resande. Andra satsningar är ett supercykelstråk som ska anläggas mellan Rosengård och Västra hamnen, och fler rejäla satsningar på cykelvägar.
Svenska Movs var först i Europa med att erbjuda abonnemangstjänst för långtidsuthyrning av elektrifierade fordon, en tjänst som lanserades i Stockholm tidigare i år. Nu meddelar företaget i ett pressmeddelande att man tidigarelägger lanseringen i fler städer under 2022.