Kollektivtrafikbarometern: Marknadsandelarna ökar
I den nya årsrapporten framgår det att marknadsandelarna för kollektivtrafiken fortsätter att öka, om än fortfarande under 2019 års nivåer. 2021 låg kollektivtrafikens marknadsandelar på 20 procent, och för 2022 har marknadsandelen av de motoriserade resorna klättrat till 28 procent.
De regioner med högst marknadsandel är Region Stockholm på 50 procent, följt av Region Skåne på 31 procent, Västra Götalandsregionen med 29 procent och Region Uppsala på 28 procent. Lägst andel går att finna på Gotland, som har en marknadsandel om sju procent.
Vidare framgår det att distansarbetet fortsatt håller i sig och är enligt Svensk Kollektivtrafiks rapport här för att stanna. Bilresandet är fortfarande högt och utgör den största gruppen resenärstyper i alla regioner förutom Stockholm. Några andelar som uppges till varför personer inte åker kollektivt, är bland annat brist på passande avgångstider eller att personerna föredrar cykel/ gång.
De regioner med högst andel bilanvändning, alltså resor med bil minst en gång i månaden, är Region Västernorrland med 92 procent, följt av Region Gotland, Region Halland och Region Dalarna på 91 procent.
– Resultaten visar att det som påverkar resenärerna mest är framför allt känsla och möjlighet att resa kollektivt, alltså användbarheten. Priset är för de allra flesta en mycket liten faktor för avgörandet om man reser med bil eller kollektivt. Går det ingen buss kan du inte åka, oavsett om biljetten kostar 0 eller 50 kronor, säger Mattias Andersson, projektledare på Svensk Kollektivtrafik, i en kommentar.
Värmlänningar fortsatt nöjdast
I fjolårets rapport toppade Värmlänningarna listan över resenärer som var nöjdast med den senaste resan, och det gör de i år också. I årets rapport får de också sällskap av Region Östergötland och Region Kalmar län, samtliga på 84 procent.