Branschen om avgörande frågor under Sveriges EU-ordförandeskap
I en artikel tar Sveriges Bussföretag upp Sveriges inriktning i ordförandeskapet och några av de avgörande frågorna för bussbranschen under den närmsta tiden.
– Jag är bekymrad över det faktum att regeringen så tydligt uttalat att man vill vara en ”honest broker”, det vill säga att lägga merparten av krutet på att få ihop de europeiska länderna, vilket i sig är lovvärt, snarare än att använda ordförandeskapet till att driva svenska ståndpunkter, säger Anna Grönlund, branschchef för Sveriges Bussföretag, i artikeln.
Några frågor som ligger på ministerrådets bord är bland annat körkortsdirektivet, konsumenträttigheterna kopplat till bussresenärer (som är ute för revision) samt EU:s energiskattedirektiv.
Det förstnämnda kommenterar branschorganisationen:
– Där har vi ett undantag för gymnasieungdomar, men vi vill ha en sänkt ålder till 18 år för alla bussförare inom hela EU precis på det sätt som man har för lastbilschaufförer. Som en konsekvensändring skulle det också innebära att man slopar 50-kilometersgränsen för unga bussförare även om detta ligger i ett annat direktiv.
– Det regelverket har funnits så länge man kan komma ihåg och vi i bussbranschen i Sverige har alltid varit emot det. Nu har det här problemet blivit än mer akut eftersom det råder en sådan bussförarbrist. Vi behöver få in ungdomar i yrket. Med dagens regelverk kan de ungdomar som slutför utbildningen inte fullt ut utöva sitt yrke och då blir de svårare att anställa och risken finns att ungdomarna tröttnar på yrket och söker sig bort.