23948sdkhjf

Kollektivtrafiken rasar i Sustainable Brand Index

Årets varumärkesmätning Sustainable Brand Index är här och på toppen har det skett förändringar sedan fjolårets mätning.

I årets Sustainable Brand Index klättrar Apotea till toppen och lämnar fjolårets åttonde placering bakom sig. Samtidigt backar 2022 års vinnare, Ikea, till en tredjeplats och tvåa på listan blir Änglamark.

Vad gäller kollektivtrafikbranschen ser det inte lika ljust ut i årets Sustainable Brand Index. Här är det endast Arlanda Express som klättrat på listan, från placering 168 till 126.

SJ tappar tio placeringar på listan och slutar 25:a, men blir årets branschvinnare. Samtidigt tappar SL från fjolårets 57:e plats till att sluta på en 69:e plats. Västtrafik slutar på placering 102 och tappar därmed 40 placeringar från fjolårets 62:andra placering.

Vad gäller kryssningstrafik gör Viking Line ett uppryck och slutar 269:a jämfört med fjolårets 318:e placering.

Sustainable Brand Index 2023 - Infogram

Sustainable Brand Index är Europas största oberoende varumärkesstudie om hållbarhet. 

Studien har genomförts årligen sedan 2011. I 2023 års studie har ett riksrepresentativt urval av 29 000 svenskar i åldern 16-75 år intervjuats under perioden december 2022 - februari 2023. Totalt 418 varumärken i 36 branscher har bedömts utifrån hur de upplevs prestera inom de 17 globala hållbarhetsmålen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.084